Στο φως οι «χρυσοί» μισθοί των εργαζoμένων του ΟΑΣΘ





Οταν ο πρόεδρος του συνδικάτου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ Δημήτρης Τσερμενίδης τον Μάρτιο του 2012 ζητούσε από τους συναδέλφους του «να πάψουν να κοινοποιούν τα πάσης φύσης «οικονομικά μας» (μισθοδοσίες κ.τ.λ.) σε δημόσιους χώρους Μ.Μ.Ε. SITE κ.τ.λ.» κάτι γνώριζε παραπάνω…



Στο πόρισμα των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών για το «βασιλικό» μονοπώλιο του ΟΑΣΘκαταγράφονται αναλυτικά οι «παχυλοί» μισθοί των εργαζομένων κάποιοι από τους οποίους είναι και μέτοχοι του Οργανισμού .

Οπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση στους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ δίνονται συνολικά 58 επιδόματα! Συγκεκριμένα για το προσωπικό κίνησης προβλέπονται 26 επιδόματα, για το προσωπικό συντήρησης 11 επιδόματα ενώ στο διοικητικό προσωπικό δίνονται 21 επιδόματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι όλοι ανεξαιρέτως οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ λαμβάνουν επίδομα ανθυγιεινής εργασίας!

Ο πολλαπλασιασμός που κάνει… θαύματα!

Οπως διαπίστωσαν οι επιθεωρητές από τυχαίο δείγμα μισθοδοτικών καταστάσεων «το ύψος του βασικού μισθού αποτελεί μόλις το 35% του συνόλου των βασικών αποδοχών ενώ το σύνολο των επιδομάτων αποτελεί ποσοστό 65% των βασικών αποδοχών»! Μάλιστα όπως προκύπτει από τον έλεγχο τα περισσότερα επιδόματα υπολογίζονται όχι επί του βασικού μισθού, αλλά επί μισθού στον οποίο έχουν ενσωματωθεί άλλα επιδόματα. Ενδεικτικά στο πόρισμα αναφέρεται ότι επίδομα συζύγου ύψους 10% υπολογίζεται σε μισθό στον οποίο ήδη έχουν ενσωματωθεί το λεγόμενος χρονοεπίδομα, το επίδομα χιλιομετρικής απόστασης, του επιδόματος ειδικών συνθηκών και του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας! Μ’ αυτόν τον υπολογισμό ο βασικός μισθός ενός νέου σχετικά οδηγού των 578,27 ευρώ γίνεται 2.153 ευρώ και ο βασικός μισθός ύψους 868,36 ευρώ ενός παλιού διοικητικού υπαλλήλου γίνεται 4.370 ευρώ!



Και επίδομα του… Αγίου Χριστοφόρου

Σύμφωνα με την έκθεση η πλειοψηφία των επιδομάτων συμπεριλαμβάνεται στις συλλογικές συμβάσεις του 1981 και 1982 και φτάνουν έως τη σημερινή ισχύουσα σύμβαση. Κάποια όμως όπως αυτό της ασφαλούς οδήγησης που καταβάλλεται τη γιορτή του Αγίου Χριστοφόρου θεσπίστηκαν στη συνέχεια.

Μισό δις ευρώ μισθολογικό κόστος σε πέντε χρόνια!

Οπως αναφέρεται στην έκθεση των επιθεωρητών του υπουργείου Μεταφορών η δαπάνη για τη μισθοδοσία στον ΟΑΣΘ την περίοδο 2011 – 2015 ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή ο ΟΑΣΘ, μετά την έκδοση της ΚΥΑ Α οικ. 45787/3551/2014 ΚΥΑ, έχει εισπράξει από το Δημόσιο για τις χρήσεις 2009 μέχρι και τον Αύγουστο 2016 το συνολικό ποσό των 866.609.724,48 € (και περαιτέρω έχει εισπράξει όλες τις συμφωνημένες δόσεις μέχρι και σήμερα, ένα ποσό πάνω από τα 900 εκ. ευρώ).

Διαπράχθηκε το αδίκημα της απιστίας;

Ο ΟΑΣΘ θα μπορούσε να μην είναι τόσο… γαλαντόμος με τους εργαζόμενους; Νομικοί κύκλοι εξηγούν ότι δαπάνες στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το μισθολογικό κόστος καλύπτονται με χρήματα του Δημοσίου μέσω της αντισταθμιστικής καταβολή που έχει συμφωνηθεί με τη σύμβαση. Οπως αναφέρουν νομικοί κύκλοι «ο ΟΑΣΘ δεν εφάρμοσε ποτέ την ΠΥΣ 6/2012 και Ν. 4046/2012 περί κατάργησης μετενέργειας ΣΣΕ και καταβολής μόνο του μισθού και τεσσάρων επιδομάτων. Μια τέτοια πρακτική συνιστά απιστία απέναντι στην εταιρία και στο Δημόσιο (που καταβάλλει τις επιχορηγήσεις βάσει των εξόδων τους) καθόσον δεν μείωσαν ως όφειλαν το μισθολογικό κόστος (που μειώθηκε αντίστοιχα σε όλες τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, και στις δημόσιες με τους Ν. 4024/2011 και 4354/2015)». Το συγκεκριμένο ερώτημα θα απαντηθεί από τις εισαγγελικές αρχές στις οποίες έχει διαβιβαστεί το πόρισμα των επιθεωρητών.

Η διαφορά των 2,4 εκατ. ευρώ

Επίσης στο πόρισμα διαπιστώνεται μια μικρή διαφορά (2.438.071 ευρώ) στο σύνολο ακαθάριστων αποδοχών και στην ετήσια δαπάνη μισθοδοσία για τα έτη 2011, 2012 και 2013. Το ποσό αφορά στο Δελτίο Ελεύθερης Κυκλοφορίας, την απαλλαγή κομίστρου δηλαδή για τους υπαλλήλους του ΟΑΣΘ.Όσο κι αν φαίνεται απίθανο χρεώνεται στις αμοιβές και τα έξοδα του Οργανισμού. Κι όπως σημειώνεται στο πόρισμα από αυτή την «μικρή» διαφορά είναι και «η μη απόδοση ΦΠΑ προς το ελληνικό δημόσιο συνολικού ποσού 280.486,03 ευρώ, πλέον των νομίμων προσαυξήσεων»….